vyprávění z Egypta I.část

Jsou to už 4 týdny, kdy jsme se vrátili z naší pozdní letní dovolené (fotky jsou uz k dispozici), tentokráte z Egypta, ze známého letoviska Hurgháda, kde jsme si dobře odpočali a zregenerovali síly. Už to bylo zapotřebí. A chtělo by to pomalu repeté;-) O samotném Egyptě je napsáno spousty všeobecných a víceméně známých a užitečných informací, ale ty tu určitě nenajdete (jako například, že je to převážně Muslimská země, že ceny jsou skutečně "smluvní", zrovna tak i historii známých destinacích). Ty si může najít každý sám, když bude potřebovat. My si ale přivezli řadu pěkných vzpomínek a cenných informací pro další výjezdy do této krásné a exotické země, které se tu budu snažit zaznamenat.

přípravy na cestu
Vybíráme si zájezd last-minute, když už léto bylo na ústupu a po loňské zkušenosti s Řeckem (na vyvalování na pláži už byla trochu zima), raději volíme podstatně jižnější Egypt. 5 dní před odletem si kupujeme letecký (s TravelService) pobytový zájezd od CK Fisher v příjemném hotelu Sun&Sea(***) za přijatelnou cenu 14tis/os/14dní s polopenzí zahrnující palivové příplatky (1250 CZK) a letištní taxy (1990 CZK). S sebou si rozměňujeme za 11tis CZK => $335 a €120. Do zavazadel jsme si přibalili asi 9l vody, bikerský 3l hydrovak, potápěčské ABC (to nesmí chybět:) a notebooka. Pak už jen letní oblečení a něco teplejšího na návrat. Z jídla pak čaje, kávu, fitky a instantní polévky a hlavně velké hrníčky a rychlovarnou konvici.

užitečné info

Je zajímavé sledovat třeba ceny roomingu:
OperátorPříchozí hovor[CZK/min]Odchozí hovor[CZK/min]SMS[CZK]MMS[CZK]

kurzy měn
1 $ = 22.5 Kč = 5.7 £ (Egyptských Liber)==> 1£ = 3.95 Kč
1 € = 28.5 Kč = 7.3 £ (Egyptských Liber) ==>1£ = 3.90 Kč
V Egyptě stále na mnoha místech lze zaplatit částku dohodnutou v EUR, v USD, jinými slovy $ = €, takže se vyplatí brát si stále dolary.

cesta tam

ST 4/10 - jdeme ještě do práce. Večer dobalujme a čekáme až nastane hodina H, jež u nás znamená 23:30, aby jsme na letišti byli ty 2h před odletem, tj. kolem půlnoci.
ČT 5/11 - na letišti podstupujeme odbavovací (check-in) proces, tj. vážení zavazadel, zda nejsou těžší než smějí být (22kg a 3kg příruční), kontrola letenek, pasů, obsahu zavazadel, atd. Poté se konečně dostáváme do letadla (let č.QS0668) a v 01:50 vzlétáme. Blanč je jak u vytržení, anžto je to její 1. let. Do Hurghády přilétáme v 06:00 místního času.

pobyt

ČT 5/10
- na Hurghádském letišti podstupujeme opačný proces, tedy check-out. Hned v letištní hale vyměňuji naše peníze asi $100 za víc jak £400 (mají zde nejlepší kurz). V buse platíme ještě Egyptské vízum, které každého z nás stojí $18. Do hotelu Sun&Sea přijíždíme kolem 10h. Ubytovaní jsme hned a jelikož máme za sebou v podstatě 24h non-stop bdění, tak jsme rádi, že si na chvíli můžeme lehnout na pokoji v chládku. Po probuzení si děláme instantní polévku a někdy po 1h vyrážíme na hotelovou pláž, kterou bez problému nacházíme. Zde vyfásneme lehátko a osušku a vybíráme si místo někde hodně ve stínu pod slunečníkem a mažeme se 30tkou faktorem. Překvapuje nás, že někteří "sýratí" borci se takto vyvalili na prudkém Egyptském Slunci, což má za následek, že jsme je další 3 dny neviděli. A když už, tak jen v tričku:-o Asi hráli soutěž o nejlepšího "rakáče". Budiž jim země lehká. Večer zjišťujeme, že i v naprostém stínu (a s faktorem č.30) se člověk pěkně opálí:-o
V 16h máme "informační koktejl" s naší delegátkou, která nám sděluje vše potřebné, aj i nepříjemnou informaci, že v polopenzi je pití v ceně jen ráno, s čímž jsme moc nepočítali. Po večeři jsme se bohužel nechali při promenádování z pláže do hotelu odchytit tamním "kamarádem všech Čechů", Honzíkem a krásně se mu chytáme do "pasti" a kupujeme od něj Santalový olej 150 ml/£250 (původní cena přes £600)

PÁ 6/10 - snídaně jsou od 7-10h. Zbytek dne trávíme na pláži a šnorchlováním. Pak dáváme vydatnou večeři, tzn. předkrm, polévka a hlavní jídlo a na závěr zákusek. My si prostě musíme dát úplně všechno :-) Jsme tak napucnutí, že stěží absolvujeme procházku do města, kde v obchoďáku Cleopatra (mají zde pevné ceny) kupujeme vodu 2l/£1.75 a zjišťujeme možnost levnějšího výletu do Luxoru, než nabízí vydřiduši od Fischera :-(Např.do Luxoru za €70 a do Káhiry za €120) a od cestovek v Hurghádě se to dá koupit za polovic (na neštěstí pro Blanku, nikde nemají českého průvodce, což se zdá být zásadní problém).
SO 7/10 - je to už náš 3.den pobytu a my stále stěží zvládáme náš primitivní pobytový režim, tj. ráno se pokusit vstát před snídaní, zaplavat si v moři a dát si pak vydatnou snídani, aby člověk vydržel celý den až do večera. Někdy přes oběd si dát fitku či si na pokoji udělat polévku. A celý den podle toho také tak vypadá: celodenní koupání a večerní procházka bez nákupu. Čmoudíci se nás na každém rohu snaží odchytit, ale my se už nedáme. Večer jsme tak unavení, že zapadneme do postele a spíme až do rána. Vůbec není čas na to si pustit film, natož abych dělal něco na stránkách.
NE 8/10 - malá snídaně v 7h, plavání v moři a pak 2.snídaně v 9h a příprava na plage a pak celodenní šnorchlování. Přijde nám, že se dny podezřele zkracují a každý den Sluníčko svítí o něco kratší dobu a vyhání nás tak čím dál dřív z pláže (už asi v 16 - 16:30). Po večeři jsme se konečně odhodlali "vyrazit" v pravém slova smyslu na průzkum Hurghády, jenže je opravdu velmi náročné procházet kolem ostražitých a velmi zdatných obchodníků čekajících na svojí příležitost. Sice jsme se zapřísáhli dnes nic nekoupit (pro jistotu jsme nechali peníze v sejfu na recepci), ale musíme překonat pár zatažení do obchůdků se suvenýry, kde strávíme vždy dlouhý čas smlouváním, kdy se mi například podařilo usmlouvat velmi kvalitní velkou Šíšu (z těžké oceli) na £120 (ze £330) komplet s tabákem a boxem na převoz, ale vymlouváme se na to, že nemáme peníze a i na to, že důvod návštěvy jejich krámku byl jen ten, že nás pozvali se podívat co mají a tedy žádný business. Smlouváním jsme ztratili dost času a je pomali půlnoc. Po cestě si ještě kupujeme za £20 obrovské, voňavé a šťavnaté mango + čerstvé fíky (asi 8ks) + 2hrstě čerstvých datlí!!!
PO 9/10 - 5.den vypadá, že proběhne ve stejném "spěchu" jako ty předchozí, nicméně do Egypta jsme se přijeli především vyplácnout na plage a dát k tomu také pár potápění, případně i nějaký ten výlet (který jsme ale už vzdali, anžto od Fischera je to horší než od Žida). Odpoledne si domlouváme plážový check dive v místním EAGLE RAY dive centru za $10/os. Pod hladinou strávíme 30min v max. hloubce 11m pod místní pontonovou konstrukcí přistavěné hotelové pláže a vidíme neuvěřitelné množství pestrobarevných, velkých ryb a korálů. BTW: pod vodu jsme šli s Osamou. Móóc pěkné, že Blani?A pro velký úspěch si ještě domlouváme se Simonem (pravoslavným křesťanem Řeckého původu) na další den potápění dál od břehu, na korálový útes SHAAB Eagle.
ÚT 10/10 - na pláži máme sraz v 10h. Jenže Blanka dostává falešnýho Faraona. Omlouváme se Simonovi. A Blance kupuji za £5 Drotazine (20 kapslí proti hnáčke). Za ty samý prachy se dá koupit aj Antinal na pravého Faraona. Já nakonec jdu se Simonem sám a náramně si to užívám.
ST 11/10 - jsme jen na pláži, anžto Blanč ještě není úplně OK. Večer kupuji u jiného zelináře 2 manga, 8 fíků, 2 egyptské"viagry" za £20 (původně za to hošan chtěl £60. To fakt těžce ulítl, k přihlédnutí ke kvalitě prodávaného ovoce).
ČT 12/10 - dnes je na tom Blanka lépe a troufá si na ten odložený ponor, za který oba dohromady platíme $30. Potápíme se ale s Dr.Marcusem (pěknej týpek, mimochodem ;o) Také je to přelomový den našeho pobytu a z hrůzou si uvědomujme, že kdyby jsme jeli jen na týden, tak nám to už skončilo. Loučíme se smutně s paní Sašou a paní Danou, se kterýma jsme se tu spřátelili. Stále cítíme, že nejsme dostatečně odpočatí a každý večer jsme značně unavení. A to nic neděláme, jen si celý den válíme šunky na pláži! Ke všemu jsme si uřízli pěknou ostudu, protože jsme trapně zaspali domluvenou výpravu do města s kuchtíkem, který se nám ochotně nabídl,že nám udělá průvodce po Hurghádě. Holt nás tento rok maximálně "vyždímal" (škola, práce, náročnější zvládání domácnosti).

pokračování příště...

Comments

Popular posts from this blog